سال 1398 یک طرح پژوهشی را با عنوان برگزاری جلسات اتاق فکر شهرداری مشهد تدوین کردیم و به مرکز نوآوری شهری ارائه دادیم. این طرح پژوهشی مورد تایید قرار گرفت و 48 جلسه اتاق فکر برگزار شد. شرحی از این پژوهش:

شهرداری به عنوان یک ارگان بزرگ در مدیریت شهری و توسعه خدمات شهری ، همواره نیازمنده بهره جویی از عناصر تاثیر گذار شهر است. اما پراکندگی این افراد در اصناف و تخصص های متنوع ، دسترسی به ایشان را به شدت سخت و پیچیده کرده است . به گونه ای که شاهد آن هستیم ، پیمانکاران سازمان ها و شرکت های در ارتباط با سازمان ها غالبا تکراری بوده و از قشری خاص تشکیل میشوند. حال آنکه پیشرفت و توسعه نیازمند بهره گیری از متد های به روز و دانش فنی نوین است. این موارد ، اهمیت شبکه سازی یک واحد دولتی را با بدنه جامعه دو چندان میکند. از همین جهت نشانی با ارائه این طرح پژوهش سعی بر ایجاد این شبکه داشته است.

درباره مرکز نوآوری شهری:

مهمترین هدف از راه اندازی مراکز نوآوری در سطح کلانشهرهای کشور، کمک به مدیریت شهری و حل معضلات و مشکلات شهری است و موضوع مورد بحث در این مراکز، دستیابی به راه حل های کارشناسی در اداره امور شهر خواهد بود. مرکز نوآوری شهری مشهد، مرکزی است برای هوشمند سازی و بهینه سازی روش های اجرایی و ساخت سامانه ها، دستگاه ها و قطعات مورد نیاز و حل مسائل مدیریت شهری با تأکید بر ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی و صنعتی با اولویت استارتاپ ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و مجموعه های خلاق. به دنبال آن است تا رهبران محلی، کسب و کاری، بخش های عمومی و غیرانتفاعی و بخش های خصوصی دغدغه مند در بخش عمومی را به یکدیگر ارتباط دهد و بتواند از ظرفیت های بخش خصوصی و استارتاپ ها جهت کمک به مدیریت شهری، استفاده نماید.

روش اجرا طرح:

هدف:  بهره مندی حداکثری از نتایج گزارشات آماری و تحلیل ها، ظرفیت خبرگان دورن و بیرون سازمانی در راستای حل مسائل مدیریت شهری به روش طوفان فکری و ایده پردازی

چه کاری انجام می دهیم: یکی از مسائل شهری که سازمان ها با آن درگیر می باشند، به عنوان مسئله اصلی جلسات مطرح می گردد و مسیرهای ایجاد آن مسئله، از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه اگر گزارشی در خصوص مسئله مربوطه از سوی سازمان مورد نظر تهیه شده باشد ارائه میشود. سپس در جهت حل مسئله با استفاده از دانش و تخصص، خبرگان به ایده پردازی می پزدازند.درانتها کلیه ایده های ارائه شده مورد رتبه بندی قرار می گیرد.

روش برگزاری جلسات اتاق فکر:

§احصاء مسائل

§اولویت بندی مسائل

§تدقیق مسائل

§تشریح مسائل

§طراحی نمودار و جدول مسائل بر اساس اولویت

§دعوت از تیم های ایده پردازی

§دعوت از منتوران و داوران رویداد

§برگزاری کارگاه های آموزشی برای تیم ها

§منتورینگ طرح ها و ایده ها

§تکمیل بوم های کسب و کار یا پلن های تجاری

§داوری طرح ها

§اهدا جوایز به تیم های برتر یا تقدیر از آنها


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *